Netflix review: Tyrant

Wellicht niet de eerste serie die je aan klikt op Netflix. Waarom? Wellicht een slechte thumnail of de titel sprak me niet aan. Uiteindelijk na het lezen van een review toch gaan kijken en ik was blij verrast.

Op Netflix staan seizoen 1 en 2 op dit moment. En ik ben bijna aan het einde van seizoen 2. De serie gaat over broederliefde, familie, terrorisme en dictatuur. Het speelt zich allemaal af in het Midden-oosten in het fictieve land Abbudin. De familie Al-Fayeed regeert daar al jaren en vaders is een echte tiran geweest, maar hij zal opgevolgd moeten worden. Zijn zoon (barry) uit Amerika komt naar Abbudin en dat is ongeveer het begin van het verhaal.

Hierna gaat de verhaallijn verder over het regeren van het land, de wijze waarop dat gedaan (moet) worden. Jamal en Barry zijn broers en het middelpunt van de serie. De verhaallijn zit goed in elkaar. Ondanks dat je bepaalde dingen verwacht, blijft het boeiend om te kijken. Ik vind het mooi dat de seriemakers op een bijzondere wijze de verschillen tussen het Westen en het Midden-oosten blootleggen zonder het er al te dik boven op te leggen.

De dialogen zijn wat mij betreft tof en boeien om te kijken, maar wat ik liever had gezien (zoals bijvoorbeeld bij Narcos) dat dialogen ook gewoon in de moederstaal waren geweest op bepaalde momenten, nu is nagenoeg alles in de Engelse taal en dat voelt soms wat onwennig. Vanaf seizoen 2 heb ik zelf een aantal maal gehad dat ik het hierdoor wat ongeloofwaardiger vond.

Seizoen 1 vond ik persoonlijk ijzersterk en seizoen 2 vooral in het begin wat minder pakkend, met name omdat je een aantal zaken van mijlen ver ziet aankomen en daardoor te voorspelbaar worden. Later in het seizoen gaat dit weer beter!

Kortom vind je het Midden-oosten altijd interessant in series? Ben je Homeland zat of heb je hem uitgekeken, dan is Tyrant wellicht een volgende alternatief. Er komt ook een seizoen 3 en 4, maar die staan voorlopig nog niet op netflix.

Netflix, Review, Tyrant